15
Sep

8 AMALAN PENAMBAH REZEKI

1) Perbanyakkan Istighfar dan Bertaubat

~ Firman Allah : Maka Aku katakan kepadamereka: “Mohonlah ampun kepadaTuhanmu, sesungguhnya Dia adalah maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu, dan membanyakkan harta dan anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula didalamnya) untukmu sungai-sungai” (Surah Nuh : 10-12)

 

2) Meningkatkan Ketakwaan~ Firman Allah : Barangsiapa yang bertakwa kepadaAllah nescaya Dia akan mengadakan jalan keluar. dan memberinya rezeki daripadaarah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepadaAllah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. (Surah At-Thalaq : 2-3)3) Gemar membuattali silaturahim~ Rasulullah SAW bersabda : “Barangsiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia menyambung tali siratulrahim (Bukhari & Muslim)

 

4) Menunaikan ibadah haji dan umrah~ Rasulullah SAW bersabda : Lakukan haji dan umrah kerana kedua-duanya akan menghapuskan kefakiran dan dosa sebagaimana api menghilangkan karat besi , emas dan perak (Ahmad)

 

5) Gemar mendermakan harta

~ Firman Allah : Katakanlah : Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya diantara hamba-hambaNya dan menyempitkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantikannya dan Dialah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya (Surah Saba’ : 39)

 

6) Membiasakan ibadah dengan benar

~ Rasulullah SAW bersabda : Sesungguhnya Allah berfirman “Wahai anak Adam, sibukkanlah untuk beribadah kepadaKu nescaya Aku akan penuhi dadanya dengan kekayaan dan Aku tutup kefakiranmu. Jika tidak kamu lakukan nescaya akan Aku penuhi pada kedua tanganmu kesibukan dan tidak Aku tutup kefakiranmu.” (Ahmad)

 

7) Hijrah di jalan Allah (Fisabilillah)

~ Firman Allah : Barangsiapa berhijrah dijalan Allah , nescaya mereka mendapat di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Barangsiapa yang keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian kematian menimpanya sebelum sampai ke tempat yang dituju, maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah An-Nisa’: 100)

 

8) Tawakal KepadaAllah

~ Rasulullah SAW bersabda : Seandainya kalian mahu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benarnya, pasti Allah akan memberikan rezekikepadamu sebagaimana burung yang diberi rezeki, pagi-pagi dia dalam keadaan lapar dan kembali dalam keadaan kenyang. (Ahmad dan Tarmidzi).

Join Facebook : www.Facebook.com/JutawanSpiritual

 

Tinggalkan Komen Anda

*