26
Mar

RAHSIA SOLAT

Solat khusyuk

Assalamualaikum wbt.

Hari Sabtu ni saya hadiri Kursus yang di ajar oleh Ustad Abu Sangkan dari Indonesia dengan Topik Solat Khusyuk. Rata-rata yang datang ke Kursus ini majoriti datang dengan pakai kopiah. Walaupun kelihatan seperti ustad, rata-rata semua mengaku selama ini sembahyang tak pernah khusyuk.

Tambah lagi ilmu saya dalam bab sembahyang. Rupa-rupanya, Allah perintahkan solat untuk kita bukan kosong sahaja tetapi dari segi saintifiknya bagus untuk kesihatan dengan setiap posisi solat yang ada khasiatnya.

Sebagai contoh, waktu kita bersujud itu boleh elakkan masalah pembunuh nombor satu dunia iaitu sakit jantung, kuatkan tulang tunjang kita yang mempunyai saraf ke semua organ penting. Ada banyak lagi teknik posisi solat yang dikupaskan.

Walaupun sehari, tetapi kesan selepas hadiri kursus ini, dalam malakukan solat setiap kali ia mampu membuatkan kita rasa khusyuk pada sembahyang.

….Bersambung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Komen Anda

*

Hasbullah

March 27, 2011 at 2:49 pm

Alhamdulillah! Memang benar Master, solat itu amat berat kecuali bagi orang yang khusyuk. Mudah-mudahan kita dapat khusyuk dari bangun tidur sampai kita tidur kembali. 🙂

Master Hadzrin

March 27, 2011 at 4:10 pm

ya pak lah…terima kasih rekomenkan kursus ni. Sampai penat malam nak menaip bagaimana cara nak solat khusyuk pun tak larat. tu yang sambung hari esok sahaja…