28
Jul

KEKAYAAN SEBENAR : BERAPA BANYAK YANG DAPAT ATAU BERAPA BANYAK DAPAT SIMPAN ?

fulamakAlhamdulillah syukur kepada Allah,

Semalam di Ampang dapat bertemu dengan tokoh-tokoh spiritual. Dapat juga bersalaman dengan Pak Kiai Mantan Ketua Ulama Indonesia selama 10 tahun dan dibawah jagaannya ada 60 juta penduduk Islam yang terdiri dari ratusan ribu Ulama.

3 Perkara yang dapat mengubah diri kita iaitu :

1)      Buku yang kita baca – Jika cenderung ke arah kepimpinan, banyakkan baca buku kepimpinan, jika berniaga, buku bisnes, jika masakan baca buku masakan , jika pembangunan diri banyakkan baca buku self development. Baca Blog juga salah satu cara lagipun jimat kos beli buku.

2)      Orang yang kita bercampur – Nak kaya campur dengan aktiviti social orang kaya, nak jadi pakar matematik campur dengan lecturer matematik, nak pandai berkebun campur dengan orang yang selalu main Farmville, nak cenderung kearah spiritual bercampur dengan orang spiritual.

3)      Function yang kita hadiri – Kita akan lebih berubah dan bina character bila kita dapat hadiri function berupa seminar, bengkel, kelas motivasi, meeting MLM dan Forum.

Semuanya berkait rapat dengan ilmu. Mana mungkin kita Berjaya tanpa ilmu. Dalam Al-Quran juga rujukan dan panduan kita mengatakan, nak Berjaya di dunia kena ada ilmu, nak Berjaya di akhirat juga perlu ada ilmu.

Jika ditanyakan soal kejayaan seseorang diukur dari segi apa, anda pasti memberi jawapan yang bagaimana? Diukur dari segi pendapatannya atau diukur dari segi simpanannya?

Tajuk ini bagi yang dah alami akan faham benar tapi yang belum akan berkata, tunggu dapat banyak duit baru boleh simpan banyak. Saya pernah alami 2 situasi iaitu semasa banyak duit dan tak banyak duit.

Maksud saya masa pendapatan saya lumayan dan waktu pendapatan saya cukup makan. Ternyata sewaktu pendapatan saya lumayan sebenarnya saya miskin berbanding ketika saya hanya ada pendapatan sedikit tetapi sebenarnya saya kaya.

Mungkin anda konfius apa yang saya bicarakan. Saya bagi contoh, pernah satu ketika pendapatan saya setiap bulan RM60,000 dan berapa banyak yang saya mampu simpan ? TIADA! Ya benar, saya perolehi pendapatan setiap hari RM2,000 dan belanja saya memang kasar, sehari RM800 dan bulan itu juga pernah sampai beli laptop 3 biji.

Belanja beli HP tak perlu dikatakan. Saya ketika itu mencari Hand Phone yang paling mahal dan yang paling jarang orang pakai. Pakaian pula, setiap hari 5 atau 6 helai yang sehelai berharga RM100 ke atas.

Belanja kawan-kawan sentiasa waktu itu…ya, nak menjaga imej sebagai seorang Boss kononnya. Isi minyak petrol setiap hari RM100 dan guna V-Power. Hotel jadi rumah pertama, rumah yang benar jadi rumah kedua.

RM60,000 sebulan masa itu seperti RM600…kecil rupanya tidak nampak. Sebab itu akhirnya saya tiada simpanan di saat saya memiliki pendapatan besar.

Berbanding ketika saya jatuh bisnes waktu saya gulung tikar, kalau dulu saya harus belanja isi minyak setiap hari RM100 tapi ketika itu saya tak perlu isi minyak kerana saya hanya berjalan kaki. Ya! Dari ada kereta saya jalan kaki jika anda pernah baca kisah saya sebelum ini di post yang lalu.boros

Jika dahulu saya harus belanja orang makan-makan dan bersuka ria tapi kali itu saya hanya perlu belanja diri saya makan sahaja sebab tak perlu nak jaga status. Kalau dulu saya beli hand fon setiap bulan, bayar bil setiap bulan RM500 tapi lepas itu saya hanya perlu bayar prepaid RM10 seminggu dan pakai hand fon sedia ada.

Benar, saya ketika itu jauh berbeza kehidupan saya berbanding masa pendapatan mewah dan pendapatan kecil. Kecil berapa? Pernah dapat RM350 sebulan! Dalam Program BersamaMu ada yang mendapat RM700 sebulan juga masuk rancangan itu.

Tapi walaupun pendapatan saya sedikit ketika itu, dalam masa setahun saya mampu menyimpan lebih RM50,000! Dengan pendapatan yang tidak seberapa yang kadang-kadang ada kadang-kadang tak ada tetapi, saya mampu lakukan simpanan di luar jangkauan orang termasuk diri saya sendiri.

Inspirasi ini saya belajar dari seorang hamba Allah yang hidupnya low profile sungguh. Ditanya bila kali terakhir beli baju baru, jawabnya 6 tahun lepas. Jam nya pun hanya jenama Casio. Umurnya lingkungan 40an.

Keretanya hanya kereta Malaysia. Kasutnya tak pernah kilat. Makannya sekadar alas perut. Rumahnya biasa. Tapi yang luar biasanya simpanannya. Ada lebih RM4juta!

Pernah kawannya hendak meminjam wang darinya agak beribu juga tanpa banyak soal diberi sahaja. Maknanya walaupun nampak biasa sahaja tetapi berkuasa untuk memberi orang wang tanpa banyak songel.

Mengapa waktu saya pendapatan RM60,000 sebulan tidak mampu menyimpan? Ini kerana saya terima wang setiap hari RM2,000. Bermakna jika hari ini saya dapat RM2,000, saya belanja kasar terus dengan beranggapan esok saya akan terima lagi duit banyak seperti itu.

Tapi walaubagaimanapun, saya bersyukur kerana bila saya tiada pendapatan dan tidak ada simpanan, saya dapat ilmu baru daripada seorang Mahaguru Kewangan. Ilmu Ibu Duit! Katanya Ibu Duit ni satu sistem yang unik.

Kalau tahu sistem Ibu Duit ini, tanpa disedari, aliran duit dari sumber tak disangka akan mengalir dan tak akan putus duit atau kehabisan duit. Hamba Allah yang mempunyai simpanan berjuta dengan kehidupan yang low profile itu memberi saya satu inspirasi tentang simpanan.

Dengan ilmu Ibu Duit, Ilmu Tarik Wang dan Ilmu Gandaan Wang, saya yakin lagi beberapa tahun sahaja, simpanan saya yang dahulu kering kontang akan menjadi RM10 juta. Biarpun hidup biasa-biasa tetapi simpanan luar biasa.

Biarpun menaiki kenderaan awam tetapi duit banyak. Mungkin ada orang kata buat apa duit banyak-banyak simpan nanti mati tak merasa guna duit itu. Orang yang kata begitu memang confirm dalam bank tak ada duit.

Duit banyak bukan untuk kita sebenarnya. Bila kita ada banyak duit yang disimpan, banyak kerja amal boleh buat tanpa perlu fikir jaga status, perlu fikir bayar hutang dan andainya kita mati tak merasa duit itu, boleh diwakafkan sahaja dan pahalanya lebih besar!

Jika tak merasa sekarang biarlah hidup senang di akhirat! Jika tak merasa sekarang bermakna duit itu adalah hak orang lain. Apa nak dirisaukan? Disebabkan risau lah yang membuatkan sentiasa tak ada duit. Dan ini adalah salah satu hokum tarikan Duit.

Setakat ni berapa saya punya simpanan? Belum banyak lagi…tak lebih dua ratus ribu. Hidup pun biasa-biasa sahaja. Tidak perlu mewah-mewah asalkan kelengkapan keluarga cukup dan dapat bantu keluarga lain.

Mengapa saya perlu cerita semua ini? Supaya sesiapa yang berkeinginan nak Berjaya dan nak jadi jutawan perlu lengkapkan diri dengan situasi perhebatkan simpanan dahulu. Status Jutawan mana yang anda pilih?

Pendapatannya satu juta tapi simpanannya bawah sepuluh ribu atau statusnya biasa sahaja tidak dikenali tetapi simpanannya ada satu juta?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Komen Anda

*

reza

August 1, 2010 at 4:10 am

ilmu ibu duit yg master dapat tu sama spt yg master iklan kan tu ke?
macam mana pula dgn ilmu tarikan wang dan ilmu gandaan wang? boleh tak
master kongsikan? tolong la master keje dh libeh 10 thn tp simpanan tak sampai
10k comno ni????

    Master Hadzrin

    August 1, 2010 at 12:10 pm

    tak sampai rm10k kira banyak tu…ada orang tak lebih rm10

azli

August 2, 2010 at 2:57 pm

btol tu reza..rm10k kire byk jgk tu..alhamdulillah..

Master Hadzrin

August 2, 2010 at 5:21 pm

jadikan rm10,000 tu ibu duit…